Tekniken har förändrat musikbranschen till ett helt annat system än vad som fanns för t.o.m. för tio år sedan. Liveframträdanden har nu betydligt mer intjäningskraft jämfört med albumförsäljning, som äventyras av det nästan fria flödet av inspelad musik i cyberrymden. Många fans tror att detta är en positiv trend, med intäkter och efterfrågan från skivbolag som säljer dyra CD-kort, och i stället betona och betala för möjligheter att titta på sina favoritartister live. Även om branschen har tagit en enorm ekonomisk hit, de i musikbranschen är fortfarande kunniga nog att veta att de har en oefterhärmlig produkt kvar: upplevelsen av att höra musik som det är gjort. 

The Grub Fest

 Denna erfarenhet är tillräckligt stor för alla att ta en minskning av vinsten. Artister, skivbolag, lokaler, sponsorer och biljettmäklare samlar alla in pengar från livespelningar. För att denna payoff för att täcka kostnader, konserterna vanligtvis måste säljas ut – ingen dålig bedrift för icke-storsäljande artister och band. För att garantera en utsåld show och en hälsosam vinst, har industrin huvuden vänt sig till gigantiska festivaler, som samlar de hetaste musikerna för ett par dagar av bra musik, väldigt roligt och varuexponering. Medan cyniker beklagar extortionate biljettpriser, utspädd artist lineups och skamlösa produktplacering, visar deras fortsatta framgång en hög efterfrågan på sådana mega-visar. Möjligheten att höra flera av ens favoritband har en enorm dragningskraft, och på några av de största musikfestivalerna fungerar priset på en biljett till bara några dollar per band. Den mest kända och mytiska av alla musikfestivaler är Woodstock, 1969 års version av som fortfarande skrivs om och romantiseras. Vad många människor inte vet är att konserten var ursprungligen en tjäna pengar system, och $ 18 biljetter måste postbeställs i förväg. Arrangörerna förberedde sig för 50.000 konsertbesökare, och såg sin kontroll över festivalen bokstavligen trampas som mer än 500.000 människor kom och slog ner grindarna.  

Echoes of Earth 1994

 Reinkarnationer av Woodstock 1994 och 1999 var dömda att misslyckas, eftersom spontanitet och avslappnad anda av originalet ersattes av förtryckande säkerhet och företagens girighet. Våld och plundring fördärvade också den senare festivalen, med folkmassor vänder på leverantörer i avsaknad av fritt vatten.  Nyligen har musikfestivaler utvecklats till mer transparenta vinstdrivande system med fans villiga att betala en premie för utestående lineups av musiker. Lollapalooza, Coachella, Bamboozle och Bonnaroo är några av de visar som har tagit facklan från Woodstock. Medan den ostrukturerade magi Woodstock är omöjligt att planera eller återskapa, säkerhet och roligt tillåta fler människor att njuta av den musik de betalar för att se. Musikfestivaler är inte begränsade till rockgenren heller. Flera årliga evenemang firar klassisk musik, såsom Salzburgfestivalen, för att hedra Mozarts österrikiska rötter. Opera aficionados har Bayreuth Festival, en långvarig händelse hedra Richard Wagner. Montreal International Jazz Festival är känd över hela världen, efter att ha varit värd för sådana som B.B. King, Ella Fitzgerald och Dizzy Gillespie sedan den började 1978.

Categories: musikband