Financial Times rapporterade “Warner Music betalade sina fem högsta chefer mer än $ 21m i lön och bonusar efter förra årets $ 2.6bn förvärv av den amerikanska musikgruppen av en private equity-konsortium.” Artikeln påpekar att Edgar Bronfman Jr, ordföranden som ledde förra årets buy-out, fick en $ 1M lön och $ 5.25M bonus. Lyor Cohen, chef för den amerikanska inspelade musikbranschen, fick $ 1M och $ 5.24M i lön och bonus, respektive. Paul Rene Albertini, chef för Warners internationella verksamhet, betalades $ 1.25M i lön och en $ 3.15M bonus. Avgående Warner / Chappell VD, Les Bider, fick en $ 2.44M total betalning. 

Öppningserbjudande

 Dessa utbetalningar inkluderar ytterligare garanterade bonusar eller byte av kontrollbetalningar. Ledningen betalningar återspeglar Warners framgång i att minska kostnaderna efter förra årets försäljning av Music Group av Time Warner. Företaget räknar med att leverera $ 250M av årliga besparingar i maj i år, uppnås främst genom 1.600 förlorade arbetstillfällen. Vad är så verkligt oroande här är att det talar volymer om värdesystemet för en ägare av ett företag som skulle betala sina topp-fem Record Executives mer än tre gånger så mycket rörelseresultat för en tiomånadersperiod samtidigt avskeda 1.600 anställda. Vad artikeln inte nämnde var att förutom de anställda uppsägningar, Warner Music Group också sjunkit 93 av de 193 artister som undertecknats till Warner Labels i USA, cirka 47% av konstnären deltagarlistan under samma period.  Don’t get us wrong, vi har inga problem med ersättning till ledande befattningshavare när det är knutet till att faktiskt belöna prestanda, men i detta fall är man verkligen svårt att förstå eller förstå vad som faktiskt belönas. Påståendet att Warner Music Group kommer att spara $ 250M av årliga besparingar främst genom decimering av 1.600 arbetstillfällen är inte något som vi tycker borde belönas ekonomiskt. Den 11 februari på Grammy Foundation Entertainment Law Initiative lunch i Los Angeles, WMG ordförande Edgar Bronfman talade till 460 deltagare i lunchen, “Vi måste anställa vår kreativa fantasi – och vi måste motstå frestelsen att göra affärer som vi alltid har – genom att experimentera med nya metoder, nya strukturer och nya relationer, så att vi kan gå snabbare och lämpligt svara på den ständigt föränderligamarketplacemarketplace. ” 

Hur kan jag stå emot frestelser?

 Han fortsatte med att begära att musik advokater sätta en ny nivå av kreativitet till de avtal de smider.  Om han bara hade “motstått frestelsen att göra affärer som vi alltid har” och inte gett så mycket till så få medan så många gick utan. I affärer, som i livet, du föregå med gott exempel. I ett öppet brev till Warner Music ordförande Edgar Bronfman, Carlos Anaia, en femårig Warner Music Group anställd i London som lämnade företaget skrev, “Vi förstår att du tog på en enorm uppgift att vända den sjuka, bortglömda divisionen av AOL Time Warner, men informera redan moral-dränerad personal (via en tredje part – The Financial Times) att lönen och bonusar som de fem högsta cheferna tog individuellt lika mer än 20 gånger min totala livstid avlönade inkomst (förutsatt att jag började vid 18 och gick i pension vid 60), är något mer än okänslig. Om du vill få oss att känna oss som larver, lyckades du. Paul-Rene Albertini får betalt 4 miljoner dollar totalt? Hej!!? De enda erbjudanden vi alla är medvetna om har alla FÖRLORADE pengar. Walt Disney Records? Det är fortfarande mer än $ 15.000.000 inte upp. Milan Records? En fransk kalkon. Behöver jag gå på? Vilka affärer har den här killen gjort som faktiskt gjort pengar?” 

Categories: musikband